Již v pondělí 19. června ve 20:00 představí v Praze vlámský choreograf Jan Martens, na jevišti Divadla Hybernia, inscenaci any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Představení je doslova zdrojem naděje a nakažlivé energie, a to nejen díky grandióznímu finále, které vás nenechá sedět v klidu.

Pro zrod tohoto díla byl Jan Martens inspirován celosvětovou vlnou protestů, od Black Lives Matter, přes stávky ekologických aktivistů, až po pochody žen v USA a Chile. Ptal se, jak se plave proti proudu? Nebo - v kontextu tance - jak může být nehybné stání formou odporu nebo vzpoury?

V any attempt will end in crushed bodies and shattered bones se Jan Martens odvážil být politicky víc explicitní. „V dnešní době máme málo důvodu k radosti. Všude se vkrádá radikální pravicové myšlení, stejně jako v 30. létech minulého století." Pro název svého nového díla použil Martens výhrůžný citát čínského prezidenta Si Ťin-pchinga adresovaný demonstrantům, kteří obsadili náměstí v ulicích Hongkong a několik měsíců požadovali větší nezávislost. „Je to zajímavé jak se Si Ťin-pchingova slova na různých webových stránkách překládala různě," říká Jan Martens. „V dnešní postpravdivé době už jazyk není nástrojem, kterým bychom se informovali o faktech, ale ideologickou zbraní."

Skupina 17 performerů, z nichž každý je jiný, s osobitým hlasem a vlastními zkušenostmi a dovednostmi na jevišti spolu tvoří jednu entitu. Nejmladšímu je 18 a nejstaršímu 72.
„Pro pohybový materiál jsme čerpali z různých témat," říká k svému představení Jan Martens. „Hráli jsme si například s fyzickými hranicemi. Jak naznačit, že něčeho už stačí? Kromě toho jsme se zabývali např. i zkoumáním lidových tanců. Zaujalo mne, že nejenomže vytvářejí spojení mezi lidmi, ale také se snaží definovat národní identitu.“

Martens navzdory ponurému názvu také vyzdvihuje otázku naděje: „Mladí klimatičtí aktivisté jsou často považováni za naivní, ale co když je naděje jediným motorem k něčemu?

„Protest, manifestace, vzepření se klišé a tlakům... pro mě je Jan Martens ztělesněním odvahy vydat se úplně jinou cestou, než kdokoli z nás očekává. A to i ve vztahu ke své předešlé tvorbě. Různorodost těch 17 performerů na scéně přináší nebývalou pestrost, nestíháte sledovat úplně vše, co se zrovna odehrává, a máte velkou chuť vidět to celé znova. Po avignonské premiéře zakončené standing ovations vyzdvihl jeden kritik zvláště jeho kombinaci matematické přesnosti a popové hravosti, to je velmi výstižné. Považuji pondělní večer v Hybernii za vrcholnou událost festivalu TANEC PRAHA." říká jeho ředitelka Yvona Kreuzmannová.

Jan Martens (BE) studoval na Fontys Dansacademie  v nizozemském Tilburgu a studia tance dokončil v roce 2006 na Artesis Royal Conservatory v Antverpách. Ve své tvorbě vychází z přesvědčení, že každé tělo je schopné komunikovat a má co říct. Od roku 2010 tvoří vlastní choreografická díla, která se v průběhu let s rostoucí pravidelností úspěšně prezentují před domácím i mezinárodním publikem. V roce 2020 poprvé zaměřil pozornost na velké jeviště s dílem any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, Působí v uměleckém centru DE SINGEL v Antverpách. S manažerkou Klaartje Oerlemans spoluzaložil choreografickou platformu GRIP za podpory vlámské vlády.

#tanecpraha