Nedlouho po posledním potlesku nadšených diváků červnového festivalu vyrazili čeští umělci se členy týmu Tance Praha na cesty nabité mezinárodními projekty.

Díky poslednímu roku, v němž lze čerpat podporu na mobilitu z Národního plánu obnovy, vycestovali Jitka Čechová, Yana Reutova a Lukas Bliss Blaha na brazilské turné v rámci festivalu Danca em Tránsito se sedmi představeními po třech městech: Sao Paulo, Rio de Janeiro a Salvador. Tři inscenace, které ocenili diváci i na TANCI PRAHA, sklízely nemalé uznání.  Clara da Costa obohatila Invisible Traces Yany Reutové o komunikaci v portugalštině, jíž ovšem udivovali i Lukas a Jitka. Womanhood je duetem navazujícím na rezidence v Riu i Praze s českou hudebnicí Janou Kubánkovou. Clara a Yana v něm rozehrávají živelně a upřímně ženská témata a debata s diváky v Riu ukázala, jak jsou aktuální. Fantasmas Flávie Tápias zavedly Jitku až do Salvadoru, kde turné končilo. Zrodila se na něm i dramaturgická spolupráce s Michaelem Getmanem z Izraele pro indoor verzi duetu Womanhood, která bude mít premiéru na Opening 24. sezony divadla Ponec 20. září.

Sotva uplynuly dva týdny po návratu a Yana Reutova se vydala na další workshop, návazně na pražský červnový, a to projektu Moving Borders s podporou programu Kreativní Evropa. Tentokrát do Itálie, kam se přidalo i dvanáct ukrajinských tanečnic, většinou nyní žijících v Evropě. Magické prostory Arte Sella vytvářely skvělou atmosféru pro výměnu zkušeností, dobré praxe i debaty s výzkumným týmem. Téměř nikdo si neumí představit, za jakých podmínek uprchly tyto ženy před ruskou agresí a snaží se dále o smysluplnou práci. Umění jako životní potřeba – prokazatelně dokáže pomáhat i k překonávání či mírnění traumat.

Den poté již začínal největší veletrh tance v Evropě, proslulé bienále Tanzmesse Düsseldorf. Institut umění – Divadelní ústav opět díky Národnímu plánu obnovy pozval řadu českých umělců. Tanec Praha, který tradičně spolupracoval na bookingu stánku Czech & Slovak Corner a přihláškách českých děl, z nichž dvě uspěla pro Open Studios, propagoval naši scénu i Českou taneční platformu a sbíral nabídky pro svůj festival, vše díky Ministerstvu kultury ČR.

Ani začátek září nezůstal bez EU projektů. Poslední Intensive Big Pulse Dance Alliance (BPDA) ve finských Helsinkách je vyvrcholením spolupráce vedení evropských festivalů tance s vybranými umělci a jejich manažery. Česká republika tu má silné zastoupení, ředitelku Tance Praha Yvonu Kreuzmannovou doprovází manažer festivalu pro regiony Dušan Matič a nechybí úspěšný soubor za ČR: Pocketart.

Úplně poslední akcí 4-letého projektu BPDA za podpory programu Kreativní Evropa bude mezinárodní konference během Torinodanza festivalu 23. a 24. října. Za účasti politiků, ředitelů festivalů i četných umělců shrneme výstupy a přínosy spolupráce evropských festivalů a oslavíme další úspěch v programu Kreativní Evropa – tentokrát s více než 20 festivaly tance v Evropě nabídneme dvouletý Visiting Artists Program.

Tanec Praha tak nadále otevírá cesty k mezinárodní spolupráci řadě umělců z ČR a brzy opět vypíše Open Call na Českou taneční platformu 2025, tradiční příležitost k networkingu a prezentaci děl posledního roku (2024), jejichž výběr již podruhé zajistí mezinárodní Dramaturgická rada.

Sledujte nás na sociálních sítích: festival TANEC PRAHA a Česká taneční platforma.

 

   
   

 

#tanecpraha